1

IFOY Award: TORsten ve zkušební stanici

Novináři zkoumavě propichují očima Manipula-TORsten na testovacích dnech IFOY. Reportáž a rozhovor se členem poroty.

01/22/2020
by Vanessa Dumke

U našeho stánku v hale 4 na veletrhu v Hannoveru se shlukli novináři z oboru. Vypadají důležitě – a také jsou. Všichni jsou členové poroty IFOY a rozhodují o tom, zda tuto významnou cenu budeme moci převzít podruhé. Je pátek dopoledne a jde do tuhého. Čas běží: Máme přesně pět minut času na to, abychom představili Manipula-TORsten a zdůraznili to, co je na tomto dále vyvinutém FTS tak inovativní. Protože Manipula-TORsten vyhraje pouze tehdy, když je porota přesvědčená, že se jedná o absolutní novinku, důležitou pro trh.

Náš oblastní vedoucí Jörn Dauer nemusí dělat nic moc pro to, aby vzbudil pozornost porotců – to zvládne náš TORsten s robotickým ramenem od firmy PILZ úplně sám. Znovu a znovu projíždí svou smyčku mezi válečkovou dráhou a regálem a ukazuje, jak robotické rameno samostatně uchopí bednu a postaví ji na místo.

Testovací dny IFOY na videu.

Dauer vysvětluje scénář, který představuje pouze jednu z možných specializací našeho FTS. To, co porota vidí, je pouze jeden příklad toho, jak se dá TORsten rozšířit. Skrývá se zatím nápad, že rozšíření FTS může rozhodujícím způsobem změnit intralogistické procesy. „S naším technologickým přístupem, modularitou a kombinací různých nadstaveb zaujímáme vedoucí postavení,“ říká Dauer.

 

Otázky poroty

Členové poroty se maximálně soustředí, zaujatě naslouchají. Někteří si pořizují fotografie a natáčí krátká videa. Tu a tam někdo položí otázku, chce například vědět následující:

Může se TORsten pohybovat i rychleji?

Ano. V představeném scénáři to sice vypadá, jako by FTS jezdil spíše volným tempem. Ovšem zdání klame. Má to dva důvody: Zaprvé, TORsten zaujme pozici na pět milimetrů přesně a je tak přesnější než mnoho dalších FTS dostupných na trhu. Lokalizovat vozidlo s takovou přesností ale také zabere pár vteřin. Zadruhé, v tomto scénáři TORsten ujede vždy jen krátkou trasu. Na rovných trasách zvládne 0,6 metru za vteřinu a splňuje tak normu pro vozidla FTS v provozu s osobami. Ale v našem scénáři nemá moc rovných úseků trasy. Jede dva metry, umístí se před válečkovou dráhu, ujede další dva metry, umístí se před regálem a tak dále. Proto se zdá, že je náš FTS velmi pomalý. V reálných výrobních procesech by to působilo úplně jinak.

Již se někde používá?

Ne. Zde jej představujeme v aktuální fázi výzkumu. Mobilní manipulátor v této podobě ještě na trhu neexistuje. Je možné vyvinout FTS tak, aby se dal používat k manipulaci s materiálem nebo uchopování předmětů. Ale ještě to potrvá, než budou takováto řešení zralá pro trh.

Výherci IFOY budou oznámeni v dubnu.

Novináři z 19 zemí si dělají poznámky. Pak se shluk novinářů pomalu přesouvá dál. Nemají mnoho času, protože musí ohodnotit celkem 15 produktů od 12 výrobců. Ocenění IFOY Award se v roce 2019 bude udělovat v šesti kategoriích. Manipula-TORsten je nominován v kategorii „AGV & Intralogistics Robot“, stejně jako produkty firem Jungheinrich a Still. 26. dubna ve vídeňském Hofburgu se při předávání cen dozvíme, jestli jsme vyhráli.

Do té doby bude vládnout absolutní mlčení. „Máme docela dobrý pocit,“ říká Jörn Dauer, který spolu se třemi kolegy strávil v Hannoveru již celý týden. Testovací den s novináři byl jen jednou etapou, kterou musel Manipula-TORsten na své cestě za oceněním IFOY Award zvládnout:

  • Pondělí: Posouzení inovace IFOY s profesorem Johannesem Fottnerem z Technické univerzity v Mnichově; v 90minutovém rozhovoru tento odborník důkladně prozkoumal celý systém.
  • Úterý a středa: Několik předváděček, zkoušející IFOY Theo Egberts provádí test, pořízení fotografií a videí.
  • Čtvrtek: Příjezd poroty, tisková konference a oficiální představení produktů, které nemohly být předvedeny naživo.

TORsten v obklopení produkty velkých hráčů

„Nenecháme se zastrašit velkými jmény, které nás tady v hale obklopují,“ říká Dauer. Naši bezprostřední sousedé na stánku jsou Still, SAE, Hubtex a Raymond. Kromě toho zde své novinky představují Cargometer, Clark, Combilift, Jungheinrich, UniCarriers, ProGlove a Trône Seating. Jsme pyšní na to, že se můžeme účastnit a že v určitém ohledu máme navrch.

Úkolem poroty stejně není porovnávat mezi sebou produkty v jedné kategorii. Jde o to, ohodnotit inovace ve srovnání s podobnými produkty na trhu. Přitom se soustředí na hodnotu inovace, důležitost pro trh, užitek pro zákazníka a způsob realizace.

3 otázky pro Matthiase Pieringera

A co říká porota? To jsme chtěli také vědět a udělali jsme krátký rozhovor se šéfredaktorem „Logistik-heute“Matthiasem Pieringerem.

Pane Pieringere, jste poprvé členem poroty. Proč jste se o tuto funkci ucházel?

Jako šéfredaktor velkého logistického média pro mě bylo velmi důležité, abych měl přehled o dění v branži. Kromě toho mám jako novinář za úkol objevovat novinky a zavčas o nich informovat čtenáře našeho časopisu.

Je ve Vašich očích Manipula-TORsten inovací, o které stojí za to psát?

Samozřejmě. Spojení FTS a robotické jednotky je z mého hlediska novinkou na trhu. Předpokládám, že taková řešení by mohla být budoucností intralogistiky. To ale nemá znamenat, že jsem již učinil svou volbu. Viděl jsem hodně zajímavých produktů a vůbec nebude snadné se rozhodnout.

Musíte se rozhodnout sám?

Koneckonců ano. Ale jsem opravdu rád, že mám na své straně dva poradce. Podporuje mě jeden poradce z praxe a jeden kolega z médií. To mi opravu pomáhá.